Zużyty przegub wewnętrzny sprawia, że samochód nie może być już bezpiecznie użytkowany. Można śmiało powiedzieć, że niezwykle skomplikowany jest układ napędowy każdego pojazdu. Złożony jest z wielu elementów, bez których niemożliwa byłaby jazda samochodem.
Czym jest przegub wewnętrzny?
Bardzo ważna jest półoś, która odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego na koła samochodu i łączy skrzynię biegów z piastami kół. Obecnie niezależne zawieszenie posiada zdecydowana większość samochodów. To sprawia, że w żaden sposób nie są ze sobą połączone koła znajdujące się na jednej osi pojazdu. Półosie mają na swoich końcach dwa przeguby: wewnętrzny i zewnętrzny, dzięki którym możliwy jest pionowy i skrętny ruch napędzanych kół. Przeguby przeważnie wystarczają na cały cykl życia pojazdu, jeśli samochód jest użytkowany i serwisowany zgodnie z zaleceniami producenta. Czasami jednak ciężkie warunki eksploatacji samochodu powodują, że uszkodzony zostaje przegub wewnętrzny objawy są dosyć charakterystyczne. Pojawia się wtedy stukanie dochodzące z przedniego zawieszenia. Wymiana przegubu wewnętrznego może być w takiej sytuacji konieczna.
W tym artykule wyjaśnimy, jak rozpoznać uszkodzony przegub wewnętrzny, a także podpowiemy, jak najlepiej go wymienić. Zapewnienie elastycznego połączenia skrzyni biegów z piastą koła oraz półosią jest głównym zadaniem przegubu wewnętrznego i zewnętrznego. Od typu zawieszenia danego samochodu uzależniona jest oczywiście ilość przegubów znajdujących się na półosi. Każda półoś posiada jeden przegub, jeśli jest to tak zwane zawieszenie zależne, czyli koła połączone są za pomocą tak zwane mostu sztywnego. Przegub wewnętrzny łączy piastę koła oraz półoś.
Uszkodzenie przegubu
Można wyróżnić przeguby napędowe równobieżne oraz nierównobieżne. Nierównobieżne są określane także jako asynchroniczne i umożliwiają transfer momentu pomiędzy dwoma elementami, które umieszczone są w stosunku do siebie pod określonym kątem. Różnica prędkości obrotowej pomiędzy wałkiem napędzanym a napędzającym jest ich najważniejszą wadą. Przegub krzyżakowy jest najczęściej spotykanym przykładem przegubu asynchronicznego. W wałach napędowych samochodów z napędem na cztery koła jest on często wykorzystywany. Przeguby równobieżne są już bardziej powszechnym rodzajem. Nie występuje w nich omawiana wyżej wada, czyli różnica w prędkości obrotowej wałka napędzającego i napędzanego.
Objawy awarii mogą się pojawić nie tylko w efekcie niewłaściwej eksploatacji samochodu. Przyczyną może być też normalne zużycie, które wynika z wieku oraz przebiegu auta. Trzeba mieć na uwadze, że elementami eksploatacyjnymi samochodu są przeguby. Z czasem ulegają zużyciu, ale zostały stworzone do przenoszenia dużych obciążeń i pracy w trudnych warunkach. Stuki dochodzące z okolic osi napędowej samochodu to pierwsza oznaka zużycia przegubu. Stuki występują głównie w chwili przyspieszenia podczas jazdy na wprost. W momencie wrzucenia biegu neutralnego powinny samoistnie ustąpić. Oczywiście nie jest to jedyna oznaka zużytych przegubów wewnętrznych, ale trzeba na nią zwrócić uwagę.