Porady

W dziale porady pragniemy Państwu przybliżyć tematykę związaną z naszą działalnością.
Mamy nadzieję, że zagadnienia podejmowane w tej zakładce pomogą zrozumieć, a w konsekwencji pozwolą na trafniejsze podejmowanie decyzji dotyczących waszych pojazdów.
Mamy również nadzieję, że zwiększy to  poziom bezpieczeństwa użytkowanych przez Państwa samochodów.
Celem naszym jest rozbudowywanie tego działu, więc liczymy na to, że w przyszłości znacznie zwiększy się liczba tematów które mogą Państwa zainteresować.
Dziękujemy za uwagę - Kazimierz Fabjański i pracownicy firmy.

  • Film 1
  • Film 2
  • Film 3

 

Film I - WYWAŻANIE ALUFELGI

Koła to element samochodu który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią.
Od ich pracy zależy jakość trakcji pojazdu, Twoje bezpieczeństwo i zużycie elementów zawieszenia pojazdu.
Koło składa się z opony i felgi lub alufelgi, te dwa elementy muszą być ze sobą w możliwie idealny sposób spasowane (wyważone), w przeciwnym razie powstaje efekt „bicia”.
Przyczyn „bicia” koła może być wiele np. należy zdawać sobie sprawę że ani producent felgi, jak i producent opon nie tworzą idealnie prostego okręgu.
W takiej sytuacji po nałożeniu opony na felgę te uchybienia sumują się, czasami do tego nakłada się nierównomiernie starcie bieżnika w wyniku codziennej eksploatacji pojazdu.
Skutkiem jest pogorszenie przyczepności pojazdu, co powoduje wydłużenie drogi hamowania i wpływa na jakość kierowania pojazdem.
Jeżeli więc kierowca czuje , że układ kierowniczy drga, lub wyczuwa wibracje karoserii, mogą to być pierwsze oznaki do konieczności przeprowadzenia kontroli swoich kół i ich wyważenia.
Wyważenie kół, krótko mówiąc polega na równomiernym rozłożeniu mas wokół jego osi obrotu, gdzie środek ciężkości pokrywa się ze środkiem obrotu.
Naszym zdaniem, wyważenie nie tylko polega na dokładaniu ciężarków, ale także na takim dopasowaniu opony względem felgi, które pozwoli na zastosowanie jak najmniejszej ilości odważników.

Film II - PROSTOWANIE ALUFELGI

Celem prostowania jest doprowadzenie alufelgi do stanu pierwotnego. Przed wykonaniem procesu prostowania należy ocenić odkształcenia alufelgi, za pomocą przyrządów pomiarowych. Sam proces naprawy polega na zamontowaniu Alufelgi w maszynie do prostowania Alufelg i dopasowaniu odpowiednich nakładek odpowiadających jej kształtowi. Następnie hydraulicznym siłownikiem wypycham krzywiznę Alufelgi do odpowiedniej pozycji. Po korekcie prostowania sprawdzamy przyrządem pomiarowym stan faktyczny. W sytuacji, gdy alufelga nadal nie została przywrócona do stanu pierwotnego dokonujemy następnych korekt które w konsekwencji doprowadzą do pożądanego stanu . Jednak są sytuacje, gdy Alufelga jest w tak złym stanie, iż podjęcie próby naprawy i dopuszczenie jej do eksploatacji mogłoby zagrozić bezpieczeństwu użytkownika. Wówczas nie podejmujemy się takiej naprawy.

Film III - WYMIANA OPON LETNICH NA ZIMOWE

Kiedy należy zmieniać opony letnie na zimowe. Nie ma ściśle określonego terminu w jakim należałoby dokonać zmiany, co do zasady opony letnie powinniśmy używać gdy występują temperatury dodatnie powyżej 7 stopni Celsjusza, zimowe zaś gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Dobrą praktyką jest przyjęcie terminu zmiany na opony zimowe w sytuacji, gdy pojawią się pierwsze spadki temperatur. Opony zimowe zakładamy nie tylko wtedy gdy leży śnieg i jest temperatura minus 10 stopni, ale już w okresie jesienno zimowym gdy występują liście na drodze, deszcze, mgły opadające powodujące szadź poślizgową. Nawet gdy czasami będą występowały jeszcze temperatury dodatnie powyżej 7 stopni Celsjusza, a opona zimowa nie będzie miała jeszcze idealnych warunków pracy do jakich została przystosowana, to sądzę że zdecydowanie lepiej poradzi sobie w powyższej sytuacji. W podjęciu decyzji o wymianie opon przydać mogą się nam podstawowe informacje na ich temat. Opony zimowe są zrobione z mieszanki bardziej elastycznej (wysoka ilość krzemionki powoduje iż w temperaturach ujemnych opony nie twardnieją), posiadają więcej nacięć bieżnika tzw lamelki oraz jego rzeźba znacznie różni się od letniej. W konsekwencji w warunkach zimowych lepiej odprowadzają błoto pośniegowe , mają zdolność do oczyszczania się z przylegającego śniegu, błota oraz mają lepszą przyczepność, co zdecydowanie skraca czas hamowania oraz, zmniejsza ryzyko poślizgu. Te wszystkie uwarunkowania mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i jakość podróżowania naszym pojazdem. Mam nadzieję, że ten materiał choć w nieznacznym stopniu pomoże Państwu w podjęciu decyzji.